Patent żeglarza jachtowego jest pierwszym polskim uprawnieniem żeglarskim. Dla wielu jest tylko wstępem do prawdziwej żeglarskiej kariery, a dla niektórych w zupełni wystarczającym certyfikatem pozwalającym cieszyć się z żeglarstwa. W pełni zrealizowane szkolenie na stopień żeglarza jachtowego jest gwarantem umiejętności żeglarskich. Nasza firma, (chyba jako jedyna w branży 🙂 ), cieszy się, z tego, że nie ma już obowiązkowych patentów na prowadzenia jachtów do 7,5 metra długości. Naszą misją jest bowiem profesjonalne wyszkolenie żeglarskie, a nie zdobycie “kwitka”.

Wymagania:

  • ukończenie 14 roku życia,
  • zdanie egzaminu na stopień żeglarza jachtowego.

Uprawnienia:

  • prowadzenie jachtów żaglowych bez lub z pomocniczym napędem mechanicznym po wodach śródlądowych,
  • prowadzenie jachtów żaglowych (które mogą być wyposażone w pomocniczy napęd mechaniczny) o długości kadłuba do 12 m po morskich wodach wewnętrznych oraz pozostałych wodach morskich w strefie do 2 Mm od brzegu, w porze dziennej.

Osoby, które nie ukończyły 16 roku życia, realizują powyższe uprawnienia pod nadzorem osoby pełnoletniej która posiada patent żeglarza jachtowego lub wyższy, a sam nadzór prowadzony jest w określonych przez rozporządzenie Ministra Sportu warunkach.

Wygląd patentu:

gertis_zj_awers
gertis_zj_rewers

Egzamin na patent żeglarza jachtowego

Nasza szkoła posiada upoważnienie Ministerstwa do przeprowadzania państwowych egzaminów w patenty żeglarskie i motorowodne! Sprawdź pod adresem: https://www.gov.pl/web/sport/egzaminy-zeglarskie

1.Egzamin praktyczny obejmuje:

  • manewrowanie jachtem pod żaglami,
  • manewrowanie jachtem na silniku,
  • umiejętność kierowania załogą,
  • pracę w charakterze członka załogi,
  • umiejętności z zakresu prac bosmańskich.

2.Umiejętność manewrowania:

  • manewry pod żaglami na jachcie typu slup o dł. kadłuba większym niż 5,5 m,
  • manewry na silniku na jachcie typu slup o długości kadłuba większym niż 5,5m
  • przy sile wiatru (1¸5)B,
  • na akwenie manewrowym z dostępnym pomostem wyposażonym w sprawne urządzenia cumownicze i dostępną boją manewrową.

3.Manewry pod żaglami

3.1.Manewry podstawowe:

  • zwrot przez sztag,
  • zwrot przez rufę,
  • odejście od nabrzeża,
  • dojście do nabrzeża,
  • alarm “człowiek za burtą”.

3.2.Manewry dodatkowe:

  • dojście do boi,
  • odejście od boi,
  • stawanie na kotwicy,
  • zejście z kotwicy,
  • stawanie w dryf.

4.Manewry na jachcie na silniku:

4.1.Manewry podstawowe:

  • odejście od nabrzeża,
  • dojście do nabrzeża,

4.2.Manewry pomocnicze:

  • dojście do boi,
  • odejście od boi,
  • holowanie jachtu.

Egzamin teoretyczny:

1.Egzamin teoretyczny obejmuje sprawdzenie wiadomości z następujących przedmiotów:

  • przepisy,
  • budowa jachtu,
  • teoria żeglowania,
  • locja śródlądowa,
  • meteorologia,
  • ratownictwo.

2.Wiedzę z zakresu wiadomości teoretycznych należy sprawdzić w formie:
a) egzaminu pisemnego do wyboru przez KE.

  • pisemne odpowiedzi na pytania,
  • rozwiązanie testu,

b) ustnych odpowiedzi na pytania.

3.O wyborze formy egzaminu teoretycznego oraz pytaniach decyduje KE

4.Zadania i pytania egzaminacyjne powinny spełniać wymagania § 9 rozporządzenia Ministra Sportu z 9 czerwca 2006 r o uprawianiu żeglarstwa.

Poćwicz z nami do egzaminu teoretycznego! Rozwiąż próbny test na żeglarza jachtowego – TUTAJ

Szkolenia na patent żeglarza jachtowego:

Szkolenia żeglarskie indywidualne
Szkolenia żeglarskie dwutygodniowe dla osób pełnoletnich 
Szkolenia żeglarskie tygodniowe dla osób pełnoletnich
Obozy żeglarskie szkoleniowe dla osób niepełnoletnich 14-18 lat
Rejsy żeglarskie doszkoleniowe dla osób niepełnoletnich 14-18 lat